s-osvita.com.ua ЖУРНАЛ «СУЧАСНА ОСВІТА» Статьи из журнала Летопись З історії таємничих цивілізацій


Шановні відвідувачі сайту!

Запрошуємо відвідати наш новий сайт OSVITA.IN.NET, де ви зможете ознайомитись з актуальними пропозиціями українських і закордонних університетів і не тільки ...

https://osvita.in.net

З історії таємничих цивілізацій

Журнал «Сучасна освіта» №3(76) 2011

Індіанські племена - корінне населення Америки, що отримало назву від мореплавця Христофора Колумба, який вважав відкритий ним континент Індією. Історія цих племен цікава і дещо моторошна, сповнена багатьох загадок і нерозшифрованих символів, своєрідна своєю довершеною культурою й трагедією, пов’язаною з винищенням аборигенів. Більшість племен Нового світу мали невисокий рівень розвитку. Вони займалися переважно мисливством, рибальством, збиранням та землеробством і лише у двох порівняно невеликих областях Західної півкулі - Мезоамериці й Андах жили високорозвинені індіанські цивілізації, що поклали початок найвизначнішим культурним досягненням доколумбової Америки.

Розвинуті племена
Першою відомою історикам культурою Америки є ольмекська. Ольмеки населяли область Табаско на території сучасної Мексики і вже у ІІ тис. до н.е. були вправними землеробами, будували поселення. До досконалості в них була доведена технологія обробки каменю, зокрема збереглися ольмекські вівтарі, висічені у скелях, залишилися величезні кам’яні голови, дійшов до наших днів ольмекський фресковий живопис. Ольмеки першими з американських племен стали використовувати знаки для запису цифр, створили ідеографічне письмо, календар. Вони відрізнялися рідкісними знаннями з астрономії та гомеопатії.
Також однією із найвідоміших і легендарних цивілізацій були майя, відомі завдяки своїй писемності, мистецтву, архітектурі, математичній та астрономічній системам. Майя, зокрема, користувалися двадцятирічною системою числення, запозиченою в ольмеків, знали число “нуль”, а також розробили досконалий календар, в якому враховувалися цикли Сонця, Місяця та Венери і який включав 365,2420 доби, що схожий за точністю на сучасний європейський календар. Вони будували кам’яні міста, а в досягненнях архітектури не мали собі рівних як за красою, так і за правильністю форм.
Серед руїн міст майя домінують побудови релігійного характеру. Боги були аналогічно людям смертними істотами, про що свідчать предмети мистецтва майя, на яких зображені боги-діти і дуже старі боги. Тому людські жертвопринесення, що відрізнялися особливою жорстокістю, розглядалися як акт, що певною мірою продовжував життя богам.
Майя жили самостійними і незалежними родами, але їм не вдалося створити єдиної держави, як інкам та ацтекам.
 
Інки
Велика централізована імперія інків, що розташувалася на території сучасного Перу зі столицею Куско в Андах, проіснувала досить короткий час - з 1438 до 1533 року. Самоназва цієї імперії звучала як Тауантінсую, або чотири сторони світу
об’єднані разом: з Куско. У чотири сторони виходили чотири дороги і кожна з них мала назву тієї частини імперії, до якої вона вела.
Особливу увагу інки приділяли освіті та наукам. У Куско в середині XV ст. був відкритий перший університет Стародавньої Америки - ячауасі, що в перекладі з мови кечуа означає “будинок знань”. Ячауасі був доступний лише для синів із знатних сімей, тож завдання цього навчального закладу полягало у підготовці чергового покоління еліти імперії.
Навчання в університеті інків тривало впродовж чотирьох років. Головних предметів, за якими велося навчання, також було чотири. Першим предметом в ячауасі була мова кечуа. Другим - “сонячна релігія” держави, до якої належали астрономія та пов’язана з нею календарна система інків. Для астрономів Тауантінсую особливий інтерес становили сонцестояння та рівнодення. Календар інків був орієнтований передусім на Сонце, рік тривав 365 днів та поділявся на дванадцять 30-денних місяців, після яких у календарі йшли ще п’ять (у високосний рік - шість) заключних днів.
Третім предметом було навчання вузловому письму кіпу, що використовувалося для запису числової інформації і було засноване на позиційній десятеричній системі числення. Цифри від 1 до 9 позначалися вузликами певного виду, нуль - пропуском вузлика у необхідній позиції. Навчанню кіпу логічно сприяло вивчення математики та основ статистики.
І, нарешті, четвертим предметом була військова справа, куди входили також історія і географія. Судячи з усього, призначенням історії було документальне засвідчення військових досягнень попередніх поколінь інків. Географія мала значення для учнів аристократичної школи через те, що в майбутньому їм належало панувати над оточуючими Тауантінсую, а для цього потрібно було знати географічні особливості майбутніх володінь.
У школах ячауасі вчених та мудреців називали “амауту”. Вони викладали науки не за допомогою письма, якого в них не було, а шляхом практики та щоденних повторювань і досвіду, вимагаючи від учнів знання ритуалів, заповітів та церемоній своєї релігії, щоб вони розуміли зміст та обґрунтування своїх законів і прав та знали б їх кількість і справжнє тлумачення, щоб вони оволоділи вмінням управляти та були більш чемними, засвоювали високе мистецтво у військовій справі, щоб вони ознайомилися з поняттям часу та року і вміли дізнаватися по вузлах кіпу історії, розмовляти красиво й елегантно.
Викладачам допомагали поети та співаки, що були зобов’язані зробити навчальний матеріал більш доступним для учнів. З цією метою вони “перекладали” у вірші складні для сприйняття “лекції” амауту, а потім самі ж виконували для слухачів ячауасі наукову інформацію.
Існували особливі школи для дівчат - акльяуасі (“будинок наречених Сонця”). Ці спеціальні комплекси будувалися за високими кам’яними стінами в усіх провінційних центрах поряд з храмами Сонця як частина сонячного культу. Так, лише в Куско в акльяуасі утримувалося близько 1500 жінок. У цих закладах дивним чином поєднувалися риси жіночого монастиря, школи, гарему та робітнього дому. В них відбирали з усього царства най-красивіших дівчат та навчали їх жіночним мистецтвам. Дівчата жили під суворим наглядом настоятельниці - мама-куни - у вічному ув’язненні, без права залишити акльяуасі. Їх навчали музиці, танцям, співам та жіночим ремеслам - прядінню й ткацтву. Багато послушниць присвячували себе служінню Сонцю, приймали обітницю цнотливості та освоювали таємниці культових обрядів. З їх числа обиралися жертви на честь Сонця під час головних релігійних церемоній.
Загалом “наречені Сонця” були оточені величезною пошаною. Більшість обраниць призначалися як наложниці для правлячої династії, інкської аристократії та воїнів на знак “великої милості”. Решта ж була приречена на важку виснажливу працю до глибокої старості - вони виробляли особливо вишукані тканини та одежу для правителя і його дружин, а також готували обрядову їжу та кукурудзяне пиво - чичу для релігійних свят.

Ацтеки
Цивілізація ацтеків, що існувала у XIV-XVI ст. у центральній Мексиці, володіла багатою міфологічною, культурною та освітньою спадщиною. Так, відомо, що в долину Мехіко ацтеки прибули з півночі. У той час вся територія долини була поділена між місцевими племенами, тому, порадившись, їх вожді вирішили віддати прибульцям незаселений острів, що кишів зміями. Однак ацтеки цьому дуже зраділи, тому що змії були їхньою їжею, і як хороший знак був сприйнятий побачений плем’ям орел, що тримав у кігтях змію.
Ацтеки дбали й про традиції навчання. Існувало два типи шкіл - тельпочкаллі та кальмекак. До тельпочкаллі вступали всі юнаки незалежно від стану у віці 15 років. Тут вчителі - піпільтини викладали письмо, лічбу, ритуали, музику, а також фізичне виховання і спорт, готуючи майбутніх воїнів. Згодом проводився іспит, завдяки якому відбирали найталановитіших для продовження навчання у кальмекаці - школі для знаті, інтелектуальної й адміністративної верхівки суспільства (жерців, астрологів, математиків, писарів, суддів). У таких школах викладалися вершини наук - історія, філософія, право, риторика, релігія, астрологія, відбувалося тлумачення “книги доль” та “книги літ”, тобто історії предків ацтеків.
Відомо, що ацтекські вчителі пропонували спартанський режим навчання - холодні лазні зранку, важку роботу, фізичні покарання, кровопускання шипами та випробування на витривалість для того, щоб сформувати мужній народ. Дівчат навчали домашньому ремеслу та вихованню дітей, їх не вчили писати і читати. Для обдарованих дітей існували дві можливості: одних відправляли в дім пісень та танців, інших - у дім гри в м’яч. Обидва роди занять мали високий статус. Зокрема, для гри в м’яч було побудовано два спеціальних комплекси. Ця гра дещо нагадувала баскетбол - м’яч закидався у кам’яне кільце, але не руками, а тілом, наприклад, плечем або стегнами. Гравцю, якому пощастило це зробити, давалося право забрати ковдри публіки, тому перемога супроводжувалася біганиною, криками та сміхом. Люди робили ставки на підсумки гри. Бідняки могли ставити свою їжу, заможні люди - свої багатства, дехто - своїх наложниць або навіть міста, а ті, в кого нічого не було, ставили свою свободу і ризикували стати рабами. Ця ритуальна гра закінчувалася жертвопринесенням капітана та гравців переможеної команди - їм відрізали голову.
Ацтекам була відома піктографічна писемність. Вони вміли виготовляти кодекси та візерунчасті книжки - тлакуілос. Використовувалися два календарі - ритуальний, відомий лише жерцям, та загальний, що включав 365 днів, 18 місяців по 20 днів та 5 додаткових днів.
Унікальність індіанських цивілізацій полягає у тому, що вони зуміли досягти значного розвитку без важливих технічних досягнень, через що вони і досі викликають значний інтерес та багато дискусій, не залишають байдужими ані істориків, ані письменників, ані охочих до таємниць і пригод.

Підготувала Олена Нефедова

Оформите подписку на журнал "Сучасна освіта".

Только так Вы не пропустите ни одного материала. Возможно, самого важного для Вас.

07 122 2016ДОРОГІ АБІТУРІЄНТИ І ВИПУСКНИКИ ШКІЛ!

Вас вітає довідково-інформаційний портал
СУЧАСНА ОСВІТА В УКРАЇНІ І ЗА КОРДОНОМ!

Підпишіться у формі підписки (див. нижче), щоб завантажити безкоштовно журнал «Сучасна освіта», в якому навчальні заклади запрошують докладніше дізнатися про набір абітурієнтів і правилах прийому.

Журнал висилається безкоштовно на е-мейл в цифровому форматі.

Ніякого спаму! Увага! Ми не зможемо доставити пошту на домени .ru!