s-osvita.com.ua НАВЧАННЯ В УКРАЇНІ Професійно-технічна освіта Мы рискуем остаться без квалифицированных рабочих?

Реформування професійно-технічної освіти

13 березня 2015 року в Будинку Уряду відбувся брифінг Міністра освіти і науки України Сергія Квіта та заступника Міністра Павла Полянського на тему «Реформування професійно-технічної освіти».

Під час брифінгу Сергій Квіт зазначив, що до прийняття нового Закону України «Про вищу освіту» у системі вищої школи працювало 802 вищих навчальних заклади, зараз, за підрахунками Міністерства освіти і науки, у  вищій школі залишилося 317 університетів. «Інші кількасот вищих навчальних закладів перемістилися в іншу категорію – професійну освіту», - пояснив Сергій Квіт

За словами Міністра, ці навчальні заклади  мають право готувати бакалаврів,  але орієнтуються на ринок праці та концептуально відносяться до професійної освіти. Тоді як вищі навчальні заклади, окрім ринку праці, в першу чергу, орієнтуються на наукові дослідження.

Сьогодні в країні нараховується близько 1200 закладів професійно-технічної освіти. «Це ПТУ і технікуми, що створювалися за радянських часів та були прив’язані до індустрії того часу. Тому ця мережа не відповідає сучасним потребам», - сказав Сергій Квіт.

Окрім того, сьогодні значна кількість професійно-технічних закладів має невелику кількість учнів: у малокомплектних навчальних закладах – лише по 200. Як наслідок, нераціонально використовуються державні кошти, матеріально-технічна база, педагогічні кадри. «Мова не йде про скорочення таких навчальних закладів, а лише про підвищення якості навчання. Мережа професійно-технічних навчальних закладів має відповідати потребам сьогодення», - підкреслив Сергій Квіт.

Як пояснив Міністр освіти і науки, законопроектом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо професійно-технічної освіти», який розроблено Міністерством на виконання прикінцевих положень нового Закону України «Про вищу освіту», пропонується врегулювати питання щодо удосконалення мережі та управління професійною освітою.

Сергій Квіт повідомив, що за основу реформування системи професійно-технічної освіти експерти пропонують взяти концепцію розвитку голландської системи професійної освіти, де створено великі регіональні професійні центри, у яких представлено багато різних професій. «Там є елемент міждисциплінарності, так, як це передбачається у вищих навчальних закладах, знання, уміння і навички з одного циклу підготовки використовуються в іншому», - пояснив Міністр.

За словами Сергія Квіта, враховуючи реформу місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, цим законопроектом також делегуються деякі функції місцевим органам виконавчої влади. «Цим законом основні повноваження передаються на рівень області, тому що з області краще видно, які навчальні заклади професійно-технічної освіти потрібні», - наголосив Міністр.

Сергій Квіт також повідомив, що в кожній області будуть створені спеціальні ради, до яких увійдуть представники або керівники професійно-технічних закладів, місцевої влади, місцевого бізнесу та промисловості. «Представники спеціальних рад, які зацікавлені у розвиткові професійно технічної освіти для потреб індустрії регіону, визначатимуть, які професії потрібно розвивати в регіоні. Ради також матимуть повноваження об’єднувати професійно-технічні заклади в багатопрофільні, оптимізувати їх, розпоряджатися майном закладів, а головне, нестимуть відповідальність перед місцевими громадами та  мешканцями області», - зазначив Сергій Квіт.

Міністр освіти і науки підкреслив, що сьогодні тільки з позиції області можна зрозуміти потреби регіону. «Міністерство не може знати, що оптимізувати, а що розвивати, це все краще видно на місцях», - наголосив Сергій Квіт.

Джерело: http://mon.gov.ua