s-osvita.com.ua ЖУРНАЛ «СУЧАСНА ОСВІТА» Статті з журналу Школи, ліцеї, гімназії Школа Монтессори теперь на Печерске в Киеве

Шлях до успіху (японський досвід)

Журнал «Сучасна освіта» №3(66) 2010


У гімназії № 290 Дарницького р-ну м. Києва вже декілька років учні вивчають японську мову, на уроках сходознавства знайомляться з елементами японської культури та традицій, періодично зустрічаються з представниками Японського культурного центру. А вчителі починають знайомство з японською системою виховання і освіти, яка, на наш погляд, є не тільки цікавою, а й корисною.
Директор навчального закладу, Поліна Іванівна Замаскіна, постійно дбаючи про пошуки нових шляхів підвищення ефективності навчально-виховного процесу, всіляко сприяє розширенню меж спілкування і вихованців, і педагогів. П.І. Замаскіна розповідає: “У грудні 2009 року я мала честь представляти гімназію № 290 в організованій Японською фундацією програмі для викладацького складу та представників адміністрації середніх шкіл, у якій брали участь 76 учителів із 25 країн світу. Мета цієї програми: ознайомлення з системою освіти сучасної Японії.       
Збираючись у таке відповідальне  відрядження, я сподівалася знайти відповідь на питання: як удалося країні, яка в 1945 році лежала у руїнах після двох атомних бомбардувань, за такий короткий історичний термін перетворитися в супердержаву? Що було тим наріжним каменем, який лежав в основі її надзвичайно інтенсивного розвитку? Із різноманітних джерел мені було відомо, що самі японці пояснюють свої успіхи високим рівнем освіченості свого народу, підкреслюючи, що без ефективної освіти неможливими були б економічні досягнення. В умовах сучасності Японія, так само як і всі країни світу, стоїть перед серйозними проблемами у справі виховання підростаючого покоління й реформує свою школу. Але, так чи інакше, її успіхи у цій сфері залишаються повчальними, спонукають до роздумів педагогів багатьох країн. Мені хотілося б розповісти про деякі найяскравіші враження про сучасну японську школу, надавши можливість зацікавленим читачам зробити певні висновки.

Що таке “кокоро”
Як і в Україні, середня освіта в Японії складається з трьох фаз: початкової (1-6 клас), середньої (7-9 клас), старшої (10-12 клас). Але кожна вікова група навчається в окремому приміщенні. Навчальний рік у Японії, здається, найдовший – 240 днів. Він починається 1 квітня, завершується 31 травня і розподіляється на ІІІ семестри. А найтриваліші канікули становлять 35 днів ( у серпні).
Найголовнішою особливістю початкової й середньої школи в Японії є поняття «кокоро». Для кожного японця це поняття означає таку ідею освіти, яка не обмежується тільки знаннями та вміннями, а сприяє формуванню характеру людини. Повага до оточуючих, пошук істини, здатність відчувати і розуміти прекрасне, приносити користь суспільству – ці принципи покладені в зміст усіх навчальних програм.  Уже в початковій школі дітей заохочують до самоуправління, привчають до групової поведінки. Коли вчителі або учні оцінюють виконання завдань, обговорюють моральні чи інші проблеми, то звертаються частіше до групи, а не до окремих учнів. Учні самі по черзі прибирають класи та інші шкільні приміщення, а наприкінці семестру всі виходять на генеральне прибирання. Змінне взуття – обов’язкове для всіх, до того ж у більшості шкіл це взуття, як і форма, – однакове. Взагалі,  носити шкільну форму в Японії модно й престижно, тому що освіта  - одна з національних традицій, відзначена мало чи не релігійним ушануванням.  
З раннього дитинства дітям прищеплюються такі навички як уміння спілкуватися, можливість проявити й оцінити себе, вміння врахувати думку ровесників. Головним завданням початкової школи вважається формування дитини як гармонійної особистості. Тому є окремі заняття, присвячені роздумам і самокритиці, коли учні обговорюють і свою поведінку, і навчання, і окремі вчинки.  Учителі  ж несуть відповідальність не тільки за навчання, а й за дисципліну дітей, проведення ними вільного часу, відвідування спортивних гуртків тощо.
Особливістю навчальних планів середньої школи є відсутність навчальних курсів хімії, фізики, біології, географії, історії, замість них – систематичні курси з природознавства (наука) і суспільствознавства (суспільство). Та одним із найскладніших і найважливіших предметів в японській школі є навчання грамоті. Ще в епоху Токугава в правилах однієї із шкіл  говорилось: «Бути народженим людиною і не вміти писати – означає, що ти майже не людина». Учень початкової школи повинен вивчити два алфавіти по 48 знаків та 1850 ієрогліфів, а для читання книг необхідно знати їх хоча б 3000. До того ж кожен з ієрогліфів має декілька варіантів читання та вимови. Важливість початкової ланки навчання визначена теміном у 6 років, що становить половину всього шкільного курсу.

Лише один шанс
На відміну від молодшої та середньої школи, у старшій школі акцент робиться на передачу необхідних для вступу у вищі навчальні заклади академічних знань. У школі учні проводять по 8-10 годин, тому що після уроків обов’язково необхідно відвідувати гуртки (спортивні, науково-технічні, сучасного або  традиційного мистецтва тощо). Та незважаючи на це, викладачі задають додому стільки завдань, що старшокласники змушені сидіти над підручниками ще 5-6 годин вдома.
     В Японії існує принцип «пожиттєвого найму», який дає людині лише один шанс зайняти гідне місце в суспільстві, а хороша освіта – гарантія того, що цей шанс буде реалізований успішно. Конкуренція при вступі до вищих навчальних закладів надзвичайно висока. Пильні батьки, охоплені безмежним прагненням забезпечити своїм чадам місце у престижних навчальних закладах, не дозволять дитині піднятися з-за стола, поки не будуть виконані всі завдання. Навчання в японській школі – це постійна наполеглива праця. І тільки вона допоможе краще здати черговий  екзамен, вступити до більш престижної школи, університету. Але і університет потрібно вибрати вже навчаючись у школі, визначивши спеціальність, щоб встигнути набрати максимальну кількість балів.
В Японії більшість (95%) шкіл – державні. Але існують і приватні, у яких не існує перевідних екзаменів. Батьки , які бажають захистити своїх дітей від стресів, можуть віддавати їх до таких шкіл. Але мало хто користується послугами приватних шкіл і більшість батьків надає перевагу можливості з наймолодшого віку «кинути» дитину в середовище конкурентної боротьби. Адже в японському суспільстві цінують лише ділові якості людини, які виховуються наполегливою працею. І ніщо інше – ні розмови про відданість справі, ні дружні чи родинні стосунки з начальством, ні телефонний дзвінок впливової людини – не силах змінити цей стереотип.

Освіта в Японії – це культ
    В японській школі вчителю традиційно відводиться вельми почесна роль.  В основі цього лежить конфуціанський культ шанування старійшин. Японське слово «сенсей» в дослівному перекладі означає «Той, що був народжений раніше». Очевидно, що і в такому ставленні молодших до старших, криється ще один секрет японського феномена виховання. Шкільний учитель не тільки передає знання, він – вихователь, наставник, людина, якій довірено майбутнє. Не випадково тому в японських школах працюють в основному чоловіки, хоча емансипація захоплює поступово і цю сферу. Але ж і вимоги до вчителя достатньо високі. Для влаштування на роботу недостатньо мати лише диплом, необхідно при управлінні освіти скласти  ще й спеціальний кваліфікаційний  іспит.
Звичайно, кожна країна, кожен народ по-своєму вирішують свої проблеми. Але вивчення світового досвіду, хоча й не дає нам в руки готових рецептів, спонукає більш глибоко проаналізувати й серйозніше відчути власні проблеми. Звісно, за короткий термін перебування в іншій країні неможливо досконально ознайомитись з її системою освіти. Питань залишилось чимало. Але повчального й корисного теж доволі багато. Перш за все заслуговує уваги сама традиція виховання, величезна повага всього суспільства  до освіти, величезне значення, яке приділяється моральному вихованню підростаючого покоління. Коли стає зрозумілим те, що освіта в Японії – це культ, який підтримується сім’єю, державою, суспільством, не потрібно задумуватися над відповіддю на питання: « Чому ж Японія – одна з найрозвиненіших країн світу?» Відповідь – очевидна, і як мовив японський мудрець: «Навіть 10 перлин розміром з куряче яйце не можуть мати більшу цінність, ніж знання, досвід і мудрість».

 

Орішак Л.Л.,
заступник директора з НВР гімназії №290 м. Києва

Оформите подписку на журнал "Сучасна освіта".
Только так Вы не пропустите ни одного материала.
Возможно, самого важного для Вас.

 

 

07 122 2016ДОРОГІ АБІТУРІЄНТИ І ВИПУСКНИКИ ШКІЛ!

Вас вітає довідково-інформаційний портал
СУЧАСНА ОСВІТА В УКРАЇНІ І ЗА КОРДОНОМ!

Підпишіться у формі підписки (див. нижче), щоб завантажити безкоштовно журнал «Сучасна освіта», в якому навчальні заклади запрошують докладніше дізнатися про набір абітурієнтів і правилах прийому.

Журнал висилається безкоштовно на е-мейл в цифровому форматі.

Ніякого спаму! Увага! Ми не зможемо доставити пошту на домени .ru!