s-osvita.com.ua ОБУЧЕНИЕ ЗА РУБЕЖОМ Образование в Китае Великий китайський похід за іноземними студентами

Великий китайський похід за іноземними студентами

Ще 10 років тому державна політика Китаю полягала в основному в тому, щоб відправити на навчання за кордон кращих студентів з числа громадян КНР. Керівництво Китаю зацікавлене у вивченні їх досвіду навчання в провідних зарубіжних університетах.

За останні кілька років ситуація змінилася: уряд Китаю приступив до реалізації стратегії залучення іноземних студентів до національних університетів. Це стало частиною політики "м'якої сили" Китаю в цілому. Безперечно, Піднебесна прагне стати одним з основних гравців міжнародної освіти не тільки в Азії, але і в світі.

Все йде за планом

Національний план по середньострокового і довгострокового реформування і розвитку освіти, опублікований Міністерством освіти КНР в 2010 році, стверджує наступні стратегічні пріоритети в частині експорту освіти: збільшення числа іноземних студентів в Китаї; збільшення числа китайських державних стипендій для іноземних студентів; субсидування досліджень, що проводяться в Китаї студентами з країн, що розвиваються; збільшення числа програм вищої освіти, які викладаються на іноземних мовах в китайських університетах; підвищення якості освіти; реалізація Плану навчання за кордоном китайських громадян за рахунок коштів державного бюджету з метою підвищення міжнародної мобільності студентів.

Крім того, були прийняті кількісні показники: китайський уряд поставив завдання залучити на навчання до національних університетів 500 тис. іноземних студентів до 2020 року, з них 150 тис. - за програмами вищої освіти, а також зробити Китай азіатською країною номер один за кількістю іноземних студентів.

В даний час в Китаї навчаються менше 10% всіх іноземних студентів в світі. У березні 2015 року Міністерство освіти Китаю опублікувало офіційну статистику за кількістю іноземних студентів в китайських університетах, з цих даних випливає, що число іноземних студентів в Китаї збільшилася на 5,7% в порівнянні з 2013 роком. Всього в КНР навчається 377 054 іноземних студента з 203 країн світу. Особливо зросла кількість студентів з Африки - 41 677 осіб (зростання 24,93% за рік) і Океанії - 6272 людини (зростання склало 32,24% за рік), в той час як студентів з Північної та Південної Америки стало менше на 2,45%.

Більшість іноземних студентів в Китаї навчаються на короткострокових курсах з вивчення китайської мови, це близько 60% усіх іноземних студентів в Китаї. У вузах Китаю на програмах вищої та післявузівської освіти навчаються 40% всіх іноземних студентів, і цей відсоток постійно зростає, при цьому на бакалаврських програмах навчаються 80% іноземних студентів. Найпопулярніші університетські програми серед іноземних студентів - китайська мова, образотворче мистецтво та медицина. У той же час зростає популярність природничих наук, бізнесу та менеджменту.

Стипендія - друг студента

Для залучення іноземних студентів в Китаї використовуються наступні три основні стратегії:
1. Збільшення числа стипендій для навчання іноземних громадян;
2. Збільшення числа угод із зарубіжними країнами про визнання освіти, кваліфікацій, вчених ступенів і розвиток системи трансферу кредитів;
3. Збільшення числа курсів англійською мовою.

Розглянемо докладніше реалізацію цих трьох основних напрямків.
У квітні 2012 року Міністерство освіти КНР збільшило число стипендій для іноземних студентів, в результаті стипендіальний фонд на 2012-2013 роки склав близько 1,5 млрд юанів (приблизно 238 млн дол.). У період між 2010 і 2020 роками планується виділити 10 тис. державних стипендій студентам з країн Південно-Східної Азії для навчання в Китаї.

Безумовно, стипендіальна підтримка іноземних студентів має суттєвий вплив на привабливість навчання в Китаї. У той же час вартість навчання в китайських університетах відносно невисока для іноземних студентів і коливається в діапазоні від 1600 євро до 2900 євро для програм бакалаврату, від 2000 євро до 3400 євро за магістерські програми і від 2500 євро до 3800 євро за програми докторантури. Необхідно відзначити, що ціни на навчання для іноземних студентів в Китаї не встановлюються централізовано, тому вартість різниться між вузами і програмами. З урахуванням вищесказаного число студентів, що навчаються на умовах самофінансування, також збільшується щорічно.

Китайський уряд підписало угоди про взаємне визнання кваліфікацій і ступенів щонайменше з 34 країнами. Значним кроком вперед для КНР у визнанні кваліфікацій стало підписання Азіатсько-Тихоокеанської регіональної конвенції про визнання кваліфікацій в галузі вищої освіти 25.11.2011 року.

Уряд Китаю за останні роки розширив співпрацю і обмінні програми студентами приблизно з 188 країнами світу (в тому числі і з країнами ЄС). Наприклад, Китай і Франція домовилися збільшити число французьких студентів, що навчаються в Китаї, до 10 тис. в найближчі п'ять років.

Уряд КНР не має затвердженого переліку зарубіжних країн цільового набору, але Міністерство освіти Китаю на своєму офіційному сайті заявляє, що Китай "приймає основні країни; сусідні країни - як країни першорядного значення; країни, що розвиваються - як базу ". Під основними країнами, хоча вони і не визначені, можна припустити, маються на увазі США, Росія і Індія.

Відносно "сусідніх країн" в 2010 році китайський державний радник Лю Яньдун заявила, що Китай і Асоціація держав Південно-Східної Азії повинні вивчити можливість регіональної освітньої інтеграції для розвитку регіонального студентського обміну. Мета Китаю - до 2020 року прийняти з академічного обміну 100 тис. студентів з країн АСЕАН і стільки ж відправити до країн АСЕАН китайських студентів.

У Китаї також створений широкий спектр програм з обміну студентами з африканських країн, що є частиною більш широкої програми економічного співробітництва з країнами Африки. Офіційно Китай заохочує навчання африканських студентів за тими спеціальностями, які найбільше потрібні в Африці. Це в той же час сприяє зміцненню "м'якої сили" Китаю на Африканському континенті. У 2012 році Китай прийняв понад 27 тис. студентів з Африки. До кінця 2013 року в Китаї налічувалося вже понад 35 тис. студентів з африканських країн.

Крім того, майже в 80 країнах світу функціонують 305 інститутів Конфуція і китайських шкіл, які популяризують вивчення китайської мови і культури за кордоном і таким чином сприяють залученню іноземних студентів для навчання та проведення досліджень в Китаї.

Дружба кампусами

Поточний план реформи освіти Китаю спрямований на інтернаціоналізацію освіти, стимулювання співпраці з університетами світового класу і науково-дослідними організаціями. Заохочується відкриття престижними зарубіжними університетами своїх кампусів в Китаї у співпраці з китайськими університетами.

Однак кампусів, створених за участю китайських і зарубіжних університетів, поки небагато. Як приклад можна привести кампус Сианьського університету і університету Ліверпуля в Сучжоу, Китайсько-британського коледжу в Шанхаї, створеного консорціумом дев'яти британських університетів; університету Монаш і Південно-Східного університету також в Сучжоу, університету Дьюка і Уханьского університету в місті Куньшань.

Спільні установи - нове явище в Китаї, вони жорстко контролюються національними, провінційними та місцевими органами влади. Вони надають в основному навчання за програмами вищої освіти для китайських студентів на місці, щоб китайська молодь мала шанс отримати міжнародно визнаний диплом без необхідності залишати країну. Для іноземних студентів, які навчаються в подібних університетах, важливим фактором є і те, що отримання міжнародно визнаного диплома в Китаї коштує набагато дешевше, ніж у Великобританії та інших країнах Європи.

Один з успішних прикладів спільних установ - кампус Ноттінгемського університету в Нінбо, в якому в даний час навчається понад 8 тис. студентів з Росії, Казахстану та Індонезії, а також з більшості європейських, американських і північноамериканських країн. З урахуванням обмінного курсу вартості проживання та навчання в Китаї студенти витрачають значно менше фінансових коштів в порівнянні з навчанням у Великобританії, що дуже привабливо. У числі причин вибору кампусу Ноттінгемського університету в Китаї іноземні студенти вказують наступні: отримання британського ступеню і диплома, можливість провести час в Китаї, висока якість навчання.

Кращі китайські університети, як Чжецзян, Пекінський університет і Цінхуа, приймають близько 3 тис. іноземних студентів щорічно. Хоча всі три університету ведуть викладання за окремими програмами англійською мовою, більшість іноземних студентів в них навчаються на китайській мові, і число їх зростає.

Пекінським університету було надано державне фінансування на відкриття літньої школи у співпраці з Лондонською школою економіки, Оксфордським університетом, Кембриджським університетом, Австралійським національним університетом, Університетом Каліфорнії і, до цього року, з Йєльським університетом. Літня школа працює два місяці на рік - в липні і серпні - і дозволяє залучити студентів з провідних університетів світу в Пекінський університет на літній семестр.

У березні 2015 року Стенфордський університет відкрив новий дослідницький центр в Пекіні як новий майданчик для подальшої співпраці і академічних обмінів між Пекінським і Стендфордським університетами.
Але не всі проекти мають успіх. Спільна програма бакалаврату Пекінського і Єльського університетів, яка стартувала в 2008 році, була припинена в 2014 році в зв'язку з тим, що необхідну кількість студентів з Єльського університету не набрав: замість 15 студентів лише чотири виявили бажання поїхати вчитися в Пекін.

Повний Шанхай!

Реалізація національної політики в галузі освіти покладено на Міністерство освіти Китаю. Кожна провінція або муніципалітет мають комісію освіти, яка підпорядковується міністерству. У кожного з міст і провінцій є власні бюро або комісії, які реалізують регіональну політику і є відповідальними за школи і вищі навчальні заклади. Кожен рівень управління може мати свою власну інтерпретацію національних правил, які можуть відрізнятися один від одного, в тому числі по рекрутингу іноземних студентів.

Кожна провінція Китаю має контрольні цифри прийому іноземних студентів, і відповідно до них розподіляється фінансування і планування прийому іноземних студентів. Наприклад, муніципалітет Шанхая очікує, що кількість іноземних студентів в місті зросте до 70 тис. до кінця 2015 року. Муніципалітет Шанхаю створив комплексну систему стипендій для заохочення видатних студентів, що переїжджають на навчання в Шанхай, відповідно до плану Комісії з розвитку освіти в Шанхаї на період 2011-2015 років.

Зусилля муніципалітету дали свої результати: число іноземних студентів в місті в останні роки постійно зростає. У 2011 році близько 47 700 іноземних студентів навчалося в Шанхаї, з них третина була зарахована на основні університетські програми.

У Шанхаї була створена Міжнародне студентська село Tohee (англ. - Tohee International Student Village), яке об'єднало кілька університетів Шанхая і стало одним з найбільших міжнародних студентських гуртожитків. Тут був створений Міжнародний фонд сервісу для іноземних студентів. Він покриває оренду квартир студентами на період чотирирічної навчання, допомагає учням з малозабезпечених сімей та заохочує мати високі академічні результати.

Першими студентами, які отримали стипендію міської влади Шанхая для навчання в Університеті Фудань, стали троє громадян Непалу. Стипендія покрила їх навчання, а Міжнародний фонд сервісу для іноземних студентів надав їм проживання на загальну суму 200 тис. юанів (приблизно 31 500 долл.) на чотири роки навчання.

Влада Шанхая в рамках своєї політики заохочує розвиток міжнародних програм обміну для залучення іноземних студентів, проведення літніх шкіл в місті, запрошення іноземних лекторів в університети Шанхая. Так, в 2012 році в Шанхайський університет Цзяо Тун було запрошено понад 80 зарубіжних професорів і вчених для читання лекцій протягом чотиритижневих літніх курсів.

Як надання допомоги іноземним студентам в адаптації до життя і навчанні в Китаї місто планує заснувати підготовчу школу, де в учнів буде можливість почати вчити китайську мову і набути навичок роботи на комп'ютері. Згідно з планом, в Шанхаї створять кілька сервісних центрів для іноземних студентів, які будуть допомагати знаходити житло іноземним студентам, вивчати китайську мову і організовувати освітні тури. Крім того, в місті з'являться 10 центрів китайської культури для іноземних студентів, щоб допомогти їм краще зрозуміти країну, її історію і культуру.

Китайське "почуття терміновості"

Сьогодні, втім, більшість іноземних студентів в Китаї знаходяться не на довгострокових програмах, а в основному на мовних і культурних. Поки навіть найкращі китайські університети, що входять в топ-100 світових рейтингів, не можуть залучити найздібніших студентів з-за кордону. На думку експертів, без значних фінансових стимулів у вигляді стипендій та фінансових фондів університетів для залучення іноземних студентів Китаю буде складно досягти своїх амбітних цілей.

Доходи від іноземних студентів, одержувані китайською економікою, поки не дуже значні. Недавнє дослідження Пекінського університету показало, що прямий дохід без урахування проживання, обслуговування і транспорту від залучення на довгострокові програми навчання іноземних студентів становить від 960 млн до 1,16 млрд дол. В 2011 році. ще 90 млн дол. було отримано від студентів, які навчалися на короткострокових програмах.

Експерти, аналізуючи стратегії китайського уряду по залученню іноземних студентів, вважають, що на даний момент в Китаї існує "почуття терміновості". На думку експертів, "залучення іноземних студентів відбувається з такою швидкістю", що немає впевненості, що все це продумано до кінця.

Негативні відгуки іноземних студентів пов'язані з відсутністю гнучкості освітнього процесу в китайських університетах, низькими мовними компетенціями педагогів, які викладають англійською мовою, неможливістю працювати за студентською візою в період навчання, забороною на проживання поза кампуса університету для студентів, які навчаються за державними стипендіями уряду Китаю. Китайська система освіти часто піддається критиці з боку батьків, студентів через фокусування на механічному запам'ятовуванні.

Реалізація стратегії Китаю по залученню іноземних студентів ускладнюється високою конкуренцією за іноземних студентів в цьому регіоні в цілому. Наприклад, Тайвань планує збільшити кількість іноземних студентів до 150 тис. чоловік до 2020 року, Малайзія - до 200 тис. до 2020 року. А такі країни, як Гонконг, Сінгапур і Малайзія, пропонують більш якісні університетські програми, в тому числі у філіях зарубіжних університетів.

При цьому експерти відзначають, що "важливість Китаю як другої за величиною економічної держави в світі, а також країни з довгою історією явно привертає увагу студентів і викладачів по всьому світу. Вони розуміють важливість КНР і хочуть дізнатися більше про цю країну і про стан наукових зв'язків китайських університетів. Китай неминуче повинен буде об'єктивно оцінити це і діяти відповідно.

Автор: Гульнара Краснова, Анеля Краснова
Джерело: http://www.ng.ru

07 122 2016ДОРОГІ АБІТУРІЄНТИ І ВИПУСКНИКИ ШКІЛ!

Вас вітає довідково-інформаційний портал
СУЧАСНА ОСВІТА В УКРАЇНІ І ЗА КОРДОНОМ!

Підпишіться у формі підписки (див. нижче), щоб завантажити безкоштовно журнал «Сучасна освіта», в якому навчальні заклади запрошують докладніше дізнатися про набір абітурієнтів і правилах прийому.

Журнал висилається безкоштовно на е-мейл в цифровому форматі.

БЕЗКОШТОВНА ПІДПИСКА
Безкоштовно підписуйтесь на журнал «Сучасна освіта». Ми обов'язково надішлемо посилання по виходу видання, щоб ви могли завантажити журнал і читати онлайн.
Ніякого спаму! Увага! Ми не зможемо доставити пошту на домени .ru!